Hem | Om oss | Om Kom-kommunicera | Temaarbete | Virtuella rum | PIM i praktiken | Animationer | Kurser | Kontakt

 

1987 började jag att arbeta i en låg och mellanstadiet skola i Täby.  Rektorn på skolan såg mitt stora intresse för att filma och fotografera och frågade om jag kunde ta några timmar inom ramen för ”eget val”.  Jag hade inte undervisat tidigare men upptäckte genast hur spännande det var.  På mycket kort tid byggde jag upp en hel mediaverkstad i skolan med egen och lånad utrustning. Den bestod av fyra olika verkstäder för foto, video och radio, tillsammans med en språkverkstad som utgjorde tidningsredaktionen.  Det blev en stor framgång och ungdomarna kom tidigare varje morgon för att hinna arbeta lite extra i verkstaden. Schemamässigt hade vi bara de första timmarna varje fredag. Det blev tidningar, radioprogram till närradion, videoproduktioner, teater och massor av svartvita bilder. Detta var innan datorerna hade gjort sin entré i skolan.
Redan från början stod det klar för mig om hur jag ville arbeta; det skulle vara roligt att arbeta i klassrummet, eleverna skulle arbeta praktisk med hjälp av olika uttrycksmedel och de skulle kunna frigöra sin kreativitet och ta ansvar för sin skolgång.  Jag insåg snart att jag skulle behöva många nya färdigheter som komplement till min journalistbakgrund och började förbereda mig.  Det blev mediepedagogik, konstpedagogik, teater-dramapedagogik, radioteater för barn, levandeverkstads kunskaper, osv. 1993 flyttade jag till Malmö och började arbeta på Augustenborgskolan och sedan dess har jag arbetat i många stadsdelar och i många skolor. Visionerna finns kvar och massor av erfarenhet. 

Genom åren har jag träffat hundratals elever och pedagoger.  Det är alltid roligt att se eleverna när de presenterar sina resultat och de känner att de har lyckats och känner sig stolta. Jag blir rör att se hur eleverna tar sitt arbete med stor entusiasm och ansvar. När de känner sig uppskattade och tagna på allvar finns inga gränser på hur mycket arbete de kan lägga ner i sina skoluppdrag.

Alla vi vill bli sedda, det är därför viktig att den möda vi lägger i skolarbetet ledder till ett synlig och bra resultat.  Redovisningen är därför extra viktig.  Jag har alltid strävat att ge eleverna möjligheter att känna sig stolta över sina resultat.  Det har blivit hundratals utställningar båda inom skolans väggar och utanför skolans gränser.  Arbeten presenteras alltid med stor professionalism och estetisk anda. Jag är helt övertygad att dessa erfarenheter har lämnat djupa spår på eleverna, pedagoger och föräldrar.

Det förvånar mig att skolarbetet går på att betygsätta den mängdfakta vi kan och mycket liten den mängd kunskaper vi har samlat och framför allt erfarenheterna som sen kan vi relatera i vårt yrkes utövning.